Ervaring van Frits met Thuisadministratie

Een steun in de rug is erg fijn

Frits Trijber, woont heerlijk in zijn appartement in de wijk Galecop. Hij geniet van het uitzicht en de faciliteiten die dichtbij zijn. Zijn kat Floor is écht zijn maatje. Nu hij een scootmobiel heeft, trekt Frits er weer meer op uit. 

Het ging even niet zo lekker met Frits. De situatie waar hij in zat was niet zo fijn. Zodoende kwam hij in aanraking met Zorgspectrum en toen ging de bal rollen. Hij kreeg steun vanuit de wet WMO en zo kwam Frits ook in aanraking met MOvactor. “Ik vind het prachtig dat er mensen zijn, die mij hebben ondersteunt toen het niet fijn ging,” vertelt Frits open. 

Vrijwilliger Thuisadministratie en activiteit

“Sjarita Jhinkoe-Rai, Coördinator Thuisadministratie MOvactor, is bij me langs geweest om te kijken welke hulp ik kon gebruiken bij mijn thuisadministratie,” zegt Frits. Dit was een eerste stap die genomen werd. Alleen vanwege de maatregelen rondom de corona was het nog niet mogelijk om direct te starten met deze eerste stap. In het gesprek dat Sjarita en Frits hadden werd er ook gekeken naar wat er nog meer mogelijk was voor Frits. Dat was de tweede stap. “We waren in een fijn gesprek gewikkeld en toen hebben we ook gekeken naar de verschillende activiteiten op het buurtplein,” geeft Sjarita aan. Omdat nog niet alles mogelijk is krijgt Frits iedere donderdagavond een maaltijd vanuit MOvactor. Waar hij zeer over te spreken is. “Het is zo lekker! Iedere keer weer!” Voor deze maaltijd betaalt hij een klein bedrag. “Maar straks ga ik graag samen koken met anderen en ook lekker eten met elkaar,” zegt Frits. Want koken is iets wat Frits graag wil leren. 

Nu het weer mogelijk is, heeft Frits steun van een vrijwilliger (van beroep budgetcoach) gekregen vanuit de Thuisadministratie. Deze vrijwilliger ondersteunt Frits in het ordenen van zijn financiën: wat komt er in, gaat er maandelijks of wekelijks uit qua geld. “Ik ga steeds meer inzicht krijgen in mijn financiën. Waarschijnlijk kan ik ook gaan besparen op een aantal zaken.” Frits is heel open over het feit dat hij door de situatie waar hij in zat, ‘de boel’ een beetje had verwaarloosd. Hij had geen overzicht meer. Hier komt ondertussen steeds meer verandering in. “Door met de vrijwilliger aan de slag te gaan, krijg ik straks een mooi overzicht. Ik weet nu wat er binnenkomt en wat er uitgaat. En hierdoor heb ik weer grip op mijn financiën.” En vooral dat, geeft Frits heel veel rust. De grip die hij weer terugkrijgt. 

Frits raadt mensen dan ook aan om contact op te nemen met instanties die kunnen helpen. “Het heeft mij zo goed gedaan,” vertelt Frits. “Door contact op te nemen met een instantie, rol je vaak zo door naar een andere die je ook weer kan helpen.” Een eerste stap kan zijn door naar je huisarts te gaan. Deze kan je weer verder helpen. “Je moet even een drempel over, maar de uitkomst is bijzonder fijn te noemen.” Frits geeft aan langzaam weer de oude te worden. “Doe het gewoon! Vraag hulp als het nodig is.”, aldus Frits. Hij ziet hierdoor weer een toekomst voor zich. Ook preventief hulp van een vrijwilliger inschakelen van de Thuisadministratie inroepen is zeker aan te raden. Voorkomen is beter dan genezen.

Toekomst

“Ik ben niet zo goed ter been. Dus ik deed minder dan voorheen. Maar door de scootmobiel die ik nu heb, kan ik weer mee doen,” vertelt hij vrolijk. “Ik kan weer alle kanten op.” Met lekker weer bezoekt hij graag zijn zoon op zijn scootmobiel. “Een ritje van een half uur is prima te doen.” Als het weer zich van haar goede kant laat zien, wil Frits graag met de tram naar Utrecht. “Nu de instap lager is, kan ik makkelijker de tram in,” zegt hij. Het is echt een uitje waar Frits naar uitkijkt. Lekker door Utrecht